Kjøpsbetingelser
Adresse Juvelia
1605 Fredrikstad
Tlf nr: 40207811
Organisasjonsnummer: 926 076 558
Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
Ved kjøp av varer hos Juvelia Vintage er følgenede betalingsmåter gjeldende:
- Vipps
- PayPal
- Apple Pay
- Visa
- American Express
- Mastercard
Partene
Dette betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Selger er Juvelia Vintage
E-post: post@juvelia.no
Tlf nr: 40207811
Organisasjonsnr: 926 076 558
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Takster er ikke inkludert i den totale prisen og kommer utenom ved henvendelse. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Frakt
Frakt til norske adresser er inkludert i prisen og leveringstiden tar vanligvis 3- 6 virkedager fra pakken er sendt fra oss, avhengig av hvor i landet du bor. Alle varer sendes med forsikring. Du vil motta et sporingsnummer som du kan bruke til å spore pakken. Posten vil sende deg en sms når pakken ankommer ditt lokale hentested. Det vil ikke bli lagt en hentelapp i postkassen din. eller motta sporingsnr på sms, Vi sender ikke postoppkrav!
Vi sender kun med Norgespakke og Bring
For levering til adresser utenfor Norge må du ta kontakt.
For delivery to addresses outside Norway, please contact us.
Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6
Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Som privat forbruker har du en ubetinget rett til å returnere varen(e) tilbake til selger innen 14 dager etter at du mottok varen(e). Alle varer sendes med et angrerettskjema som må benyttes ved retur. Varen(e) skal returneres tilbake i samme stand som kjøperens mottok den i.
Unntak i angreretten
Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i samme stand, og skadelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet fra kjøpers side, se Angrerettloven §12. ( Vi har label på alle varene og denne må ikke være skadet )
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Reklamasjonsfrist og kjøperens rettigheter
Retur av varer
Hvis du ønsker å returnere varen, må du først informere oss enten per e-post eller per telefon innen angrerettsfristen. Alle returvarer skal sendes tilbake i samme forsendelse som den ble levert og sendingen må sendes i retur innen 14 dager fra du mottok varen. Sendes pakken uforsikret blir du selv ansvarlig for pakken, herunder innholdets verdi. Ikke send pakken som postoppkrav. Pakker som blir sendt som postoppkrav vil ikke bli hentet. Alt du mottok fra oss skal sendes i retur. Det vil si varen, gaveesken, sertifikatet og/eller kvalitetsbeviset.
Returadressen er Juvelia.no Post Box 4886 Grimstad
Refusjon
Hvis du benytter deg av angrerett får du ikke tilbake fraktutgifter.
Refusjon skjer på følgende måte; Når varen er returnert, det vil si ankommet vår postboks, vil kjøpsummen bli refundert maks 5 virkedager senere. Vi refunderer alltid på samme måte som du valgte å betale. Se detaljer under.
Kort
Det tar som regel 3 - 4 virkedager fra vi har refundert ditt kjøp til pengene dukker opp på kortet ditt. Noen ganger kan det ta noe lengre tid, men dette er relativt sjeldent
Mangel ved varen
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Adresse ved Retur:
1605 Fredrikstad
Organisasjonsnummer: 926 076 55814.
Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
International Shipping
For delivery to addresses outside Norway, please contact us.
Om vårt utvalg av smykker
-
Moderne smykker
I begynnelsen av 70 tallet begynner den Moderne tidsepoken for ny smykkedesign og et avbrekk fra forrige tidsepoke med konvesnsjonelle smykker.
Det er en stor økonomisk vekst og DeBeers lager det berømte slagordet “ Diamonds Are Forever” og setter fokus på diamanter som allemanseie.
Formspråket henter inspirason fra forskjellige kulturer og smykkene får en lettereog og enkel utføring.
-
Vintage smykker
Vintage perioden mener mange spenner fra 1940 til ca 1990-årene. Den kan også innbefatte Mid-Century perioden fra 1950 til ca 1980 år. Begrepene og periodene flyter mye i hverandre.
Vintage smykker er like atraktive i dag og selges ofte til høy priser.
Georg Jensen Danmark og David Andersen er noen eksepler på tidløs design.
-
Art Deco og Antikke smykker
Art deco -perioden begynte fra ca 1920 til ca 1939. Det er en relativ kort periode med og kreativ produksjon av de mest spektakulære mesterverk innen smykkeindustrien.
I denne perioden trer Coco Chanel frem med sin moderne stil og er i dag og stadig inspirasjon til smykkedesignere.Antikke smykker må være minst 100 år gammel, den innbefatter også Art Deco.